Proces zakupowy klientów w branży motoryzacyjnej zazwyczaj rozpoczyna się w Internecie. Od 2015 roku eksperci od marketingu motoryzacyjnego znacząco zwiększyli budżety SEO, podczas gdy tradycyjne kanały reklamy, takie jak gazeta, czy telewizja pozostają na stałym poziomie lub nawet spadają.
Zgodnie z badaniem „2019 Car Buyer Journey Study” , wielu kupujących samochody rozpoczyna wyszukiwanie idealnego auta w Internecie i poświęca średnio 14 godzin na weryfikację informacji, czy opinii zanim skontaktuje się z wybraną firmą. Mało tego! Większość użytkowników urządzeń mobilnych i komputerów wybiera bezpłatne wyniki wyszukiwań zamiast płatnych reklam.
Warto zadbać o odpowiednią widoczność w Google, ekspozycję i budowanie punktów styku z marką, by klienci mogli nas odnaleźć, zweryfikować, skontaktować się.
Obecnie na każdym kroku spotkać możemy nachalne reklamy, czy posty w mediach społecznościowych, które zachwalają promowane rozwiązania. Warto podejść do tematu marketingu z zupełnie innej strony i pozwolić na to, by klienci sami nas odnajdowali i zgłaszali się z chęcią zakupu, czy współpracy.
Na początku powinniśmy sklasyfikować na jakim etapie lejka sprzedażowego znajduje się nasz potencjalny klient i w odpowiedni sposób podejść do oferty.
Biznes to rozwiązywanie problemów. Analiza danych historycznych wyszukiwań z Google, audyt otoczenia konkurencyjnego i rozmowa z właścicielem biznesu pozwala na rozeznanie w temacie i sformułowanie grup słów kluczowych, które wyszukiwane są przez potencjalnych klientów.
Klasyfikujemy je po intencji wyszukiwawczej i miejscu w lejku sprzedażowym z podziałem na:
- INFORMACYJNE – określenie problemu, wskazanie rozwiązań,
- PORÓWNAWCZE – porównanie rozwiązań, dopasowanie idealnego dla klienta,
- SPRZEDAŻOWE – pozycjonowanie usług, produktów, przedmiotu działalności,
- UPSELL – proponowanie nowych rozwiązań klientom firmy.
Skuteczna reklama i pozycjonowanie w branży motoryzacyjnej wymagają na początku analizy intencji wyszukiwawczej potencjalnego klienta i dostarczenia treści, które pomogą: w przeprowadzeniu przez lejek sprzedażowy, zbudowaniu wizerunku autorytetu w branży, zbudowaniu punktu styku z marką, w sprzedaży.
Nie ma tu miejsca na pozycjonowanie przypadkowych fraz, które dobrze wyglądają na raportach, a często nie realizują celów biznesowych postawionych w projekcie. Marketing SEO w branży Automotive wymaga doświadczenia, poznania oczekiwań biznesowych, analizy persony idealnego klienta, pokrycia tematycznego fraz sprzedażowych i merytorycznego content marketingu.